Doordat jullie vorige week zo enthousiast waren over onze blog ‘Conversie Optimalisatie’ (ga het snel bekijken als je dit nog niet hebt gedaan), hebben we besloten om deze week, 3 snelle en makkelijke toepasbare conversietips met jullie te delen.

Door het toepassen van deze tips heb je als ondernemer een hogere kans op het realiseren van conversie en dus ook meer kans op omzet!

1. De kracht van reviews en aanbevelingen

De meeste bedrijven beweren dat zij het meest unieke, kwalitatieve en goedkoopste product van de wereld hebben. Dit is natuurlijk een goed gegeven en veel mensen krijgen hierdoor vertrouwen in het product of de dienst. Desondanks is de beste manier van marketing wanneer andere mensen dit over jouw product of dienst zeggen en jouw bedrijf aanbevelen aan anderen! Deze vorm van marketing kun je toepassen met zogeheten ‘testimonials’ (aanbevelingen).

”People influence people”
Mark Zuckerberg, Facebook

Positieve klantervaringen kun je dus in de vorm van testimonials terug laten komen op je website. Hoe meer mensen jouw product of dienst aan andere mensen aanbevelen, des te ‘veiliger’ de aankoop lijkt. Hierdoor neemt het vertrouwen 10x sneller toe, dan wanneer je zelf vertelt hoe goed jouw product of dienst is. Doordat je hiermee heel eenvoudig vertrouwen kan winnen, is de kans op een aankoop veel groter. Belangrijk hierbij is om de naam, functie en een kleine foto van degene die de testimonial schrijft, toe te voegen. Hierdoor is het nog realistischer wat bijdraagt aan het vertrouwen van de potentiële klant.

Een goede testimonial laat eigenlijk zien wat jouw product of dienst kan opleveren voor iemand anders en neemt bepaalde bezwaren weg. Op deze manier kun je specifiek zijn en krijgt de potentiële klant een beter beeld van wat die kan verwachten. Voorbeeld van een minder goede en een goede testimonial:

Q

“Door de inzet van e-Kik zijn mijn aantal websitebezoekers verdubbeld!”

R

“Door de inzet van e-Kik zijn mijn aantal websitebezoekers van 300 per dag, naar 600 per dag gegaan!”

Maak deze vorm van marketing een onderdeel van je klantenservice. De meeste klanten zijn vast en zeker bereid om een korte aanbeveling te schrijven, wat voor jou zal bijdragen aan een hogere verkoopkans voor in de toekomst. Een andere manier om testimonials te verzamelen is om bijvoorbeeld een enquête af te nemen onder je huidige klanten en hierbij positieve klantervaringen eruit te pakken.

Uiteraard dien je om toestemming te vragen om het te mogen publiceren. Ook platformen zoals Trustpilot en social media zijn zeer interessant als het gaat om het verzamelen van reviews en aanbevelingen.

2. Afleidingen uit de weg ruimen

Terwijl het internet dagelijks blijft groeien met verschillende content, websites, aanbiedingen en dus eigenlijk geen grenzen meer heeft, blijft het aantal uren in een dag gelijk. Het gevolg hiervan is dat onze aandacht in snel tempo afneemt en we hier minder gevoelig voor worden.

Zorg er daarom voor dat je de aandacht grijpt bij jouw websitebezoekers en het zo gemakkelijk mogelijk voor ze maakt. Niemand houdt ervan om tijd te verspillen. Het moet daarom voor hen snel duidelijk zijn wat je doet, wie je bent en waarom de bezoeker bij jou moet zijn.

Als je de aandacht van je bezoeker eenmaal te pakken hebt is het zaak om deze vast te houden en alle afleidingen uit de weg te ruimen. Afleidingen op je website zijn een dikke no go en de grootste conversiekiller. 

Wat bedoelen we met deze afleidingen? Te veel linkjes naar andere websites of pagina’s, veel CTA’s, advertenties, verwijzingen, aanbiedingen, onnodig veel afbeeldingen, druk kleurgebruik, toeters en bellen en ga zo maar door. Neem jouw website nog eens onder de loep en kijk of je afleidingen uit de weg kunt ruimen om de bezoekers zo een kant op te sturen.

Zorg dat je voor iedere pagina op je website één doel voor ogen hebt en alles wat daar niet aan bijdraagt hoort er niet thuis. Dit doel dien je zelf te bepalen, hierbij kun je denken aan een contactpagina of bijvoorbeeld een offerteaanvraag.

CTA-blok

Door gebruik van opvallende Call to Action (CTA) buttons help je jouw bezoekers op weg naar dit doel waarbij je ze actie laat ondernemen en dus conversie kan genereren. Zorg dat deze button opvalt! Bekijk hieronder een voorbeeldje hoe wij dit toepassen. Deze knop verwijst door naar onze contactpagina.

Tip: Gebruik een andere opvallende kleur dan de huisstijl van je website.

Een andere tip is nog wanneer je bijvoorbeeld vier knoppen op een pagina zet, dat heeft iedere knop ongeveer 25 procent kans dat er op geklikt wordt. Wat we hier mee willen zeggen is dat hoe meer keuzes je jouw bezoeker geeft, hoe kleiner de kans is dat er op de knop geklikt wordt die jij wilt. Houd hier dus rekening mee!

3. Haal extra conversie binnen met gebruik van pop-ups

Onze laatste tip voor meer conversie is het inzetten van pop-ups op het moment dat je bezoeker de website wil gaan verlaten. Een pop-up is eigenlijk niet anders dan een soort van melding, waarbij bijvoorbeeld een aanbieding met een kortingscode aan de bezoeker getoond wordt. Dit kan natuurlijk van alles zijn, dit hangt af van het type business.

Doordat je bezoeker toch al van plan was om de website te verlaten, heb je op dat moment eigenlijk weinig tot niets te verliezen. Uit onderzoek in de VS is gebleken dat gemiddeld maar liefst 1 op de 5 website verlaters bij het zien van een pop-up nog hun e-mailadres achterlaten die jij vervolgens weer kunt opvolgen.

Veel mensen ervaren pop-ups als vervelend en eerlijk gezegd zijn ze dat ook. Zorg er daarom dus voor dat je ze gebruikt op het moment dat bezoekers de website dreigen te verlaten en niet op het moment dat ze op jouw website belanden. Staat de bezoeker dus op het punt om jouw website te verlaten? Trigger ze dan nog één keer met een pop-up voor meer conversie!

Wil jij een hoger conversie percentage op je website of wil je graag even sparren?
Twijfel niet en neem contact met ons op!