Ga jij binnenkort zelf van start met Facebook adverteren of ben je hier al een tijdje mee bezig? In dit artikel geven we je 4 praktische tips zodat jouw campagne klaar is om goed te presteren. We leggen de nadruk op het vergroten van de kans om conversies te behalen. Eerst leggen we je nog even kort uit wat Facebook adverteren nou eigenlijk is en waarom het zo populair is onder bedrijven.

Wat is Facebook adverteren?

Het social media platform Facebook geeft bedrijven de mogelijkheid om advertenties te plaatsen om zo een gewenste doelgroep aan te kunnen spreken. Dagelijks maken ruim 7 miljoen mensen in Nederland gebruik van Facebook en door goed te segmenteren kom je snel in beeld bij jouw gewenste doelgroep. Kortom, Facebook adverteren is een zeer effectieve manier om veel resultaten te behalen in een korte tijd. Je kan al vanaf een klein bedrag adverteren, maar je kan ook op ieder moment er mee stoppen.

Een campagne bestaat meestal uit een advertentie, een landingspagina en een follow-up. Nu je snel een

Facebook-advertenties

beter beeld hebt gekregen van Facebook adverteren schakelen we meteen over naar onze tips zodat je deze kan meenemen bij de implementatie van jouw campagne.

Tip 1: Target jouw advertenties op niches

Het heeft natuurlijk niet veel zin om te adverteren op Facebook als je de verkeerde doelgroep aanspreekt. Om maar een voorbeeld te geven zitten mannen vaak niet te wachten op een Facebook advertentie van de nieuwste kledinglijn van een bepaald vrouwenmerk. Toch werd hier in het verleden door middel van geprinte media altijd gebruik van gemaakt. Je betaalde dan eigenlijk voor de hoeveelheid afgezien van het aantal mensen uit je doelgroep die je dan bereikt. Hier wordt tot op heden nog steeds wel gebruik van gemaakt, maar veel mensen schakelen over naar adverteren op bijvoorbeeld Facebook. Meer mensen maken deze keuze omdat je met de juiste  instellingen heel gericht in beeld komt bij jouw specifieke doelgroep en op deze manier

targeting-van-doelgroep

ook verder kunt afbakenen. Deze manier van targeting op je doelgroep kan bijvoorbeeld aan de hand van demografische factoren zoals leeftijd, geslacht en woonplaats. Verder kan dit ook door bijvoorbeeld te focussen op verschillende interesses of bepaalde branches. Door hiermee te spelen kan je op zoek naar de doelgroep die perfect bij jouw advertenties passen. 

Onthoud dat het vaak verstandig is om je doelgroep iets te specifiek te maken, dan deze juist te breed te nemen. Ofwel wees niet bang dat je een bepaalde groep misloopt. De specifieke manier van targeting met je advertenties levert de beste resultaten op.

Tip 2: Maak gebruik van Facebook retargeting

Om de kans op conversies nog groter te maken is het slim om gebruik te maken van Facebook retargeting. Wat houdt dit in? Wanneer jouw bepaalde doelgroep (binnen de Facebook campagne) je website bezoekt naar aanleiding van de geplaatste advertentie zal je zien dat een groot percentage in het beslissingsproces afhaakt. Het kan allerlei redenen hebben dat iemand gedurende de customer journey besluit om geen aankoop te doen. Echter, vanuit de bezoekers die zijn afgehaakt is er wel een bepaalde vorm van interesse, omdat ze naar jouw website zijn gegaan. Kortom je moet ze overtuigen om toch over te gaan tot koop. Met Facebook retargeting haal je twijfelaars over de streep waardoor je meer resultaat kan behalen.

Hoe kan je precies gebruik maken van retargeting? Facebook heeft hiervoor de Facebook pixel geïntroduceerd. Door het instellen van deze Facebook pixel, kun je precies monitoren wie jouw website bezocht heeft. Vervolgens kan je door middel van een mini-Facebookcampagne nogmaals advertenties plaatsen voor deze specifieke groep. Het advertentiebudget is vaak een stuk lager dan je gewend bent, dit komt doordat de groep ook vaak klein is.

Facebook-statistieken

Het grote voordeel van retargeting binnen Facebook is dat deze groep mensen jou al herkennen van de Facebookadvertentie die eerder is geplaatst. Dit leidt vaak tot een hoger doorklikpercentage dan binnen een standaard gekozen doelgroep.

Tip 3: Speel in op actualiteit

Door met Facebook advertenties op een creatieve manier in te spelen op actuele thema’s heb je over het algemeen meer kans op het behalen van een hoger conversiepercentage. Het is een feit dat de meest succesvolle campagnes voortkomen uit advertenties die ingaan op het gesprek van de dag. Dit kan natuurlijk van alles zijn, denk bijvoorbeeld aan de reclames van Coca-Cola rondom Kerst of de feloranje pakken tijdens het WK in 2014 van Jumbo. Een belangrijk detail waar je ook op dient te letten is timing. Zet je Facebook advertentie in op het moment dat het desbetreffende actuele thema vaak terugkomt op Facebook. Dit is van enorm van belang gekeken naar een succesvolle of een mislukte campagne. In deze lastige periode word je meer beperkt in de mogelijkheden, maar wees creatief!

Follow-ups-e-mailmarketing

Tip 4: Maak gebruik van follow-ups

Wanneer je met jouw Facebook advertentie flink wat e-mailadressen hebt weten te verzamelen, doe je er goed aan om deze op te volgen. Dit komt door het feit dat in de meeste gevallen er niet meteen een aankoop wordt verricht. Een bepaalde groep zal wellicht nooit jouw klant worden, maar een ander deel van de groep twijfelt misschien nog. Hier willen wij graag mee aanduiden waarom deze mensen nog opgevolgd dienen te worden en dit proces niet vergeten mag worden. Deze opvolging gebeurt veelvuldig door gebruik te maken van (zoals dat altijd mooi heet) e-mailmarketing. Na afloop van de campagne kun je bijvoorbeeld deze mensen een aangename  e-mail  sturen  waarbij  je  ze graag wilt

bedanken voor deelname aan de campagne. Deze mensen kan je dan ook weer benaderen met bijvoorbeeld een actie zoals een eenmalige kortingscode of een ander klein presentje.

Op deze manier zal je zien dat je uit de lijst met mensen die in eerste instantie geen klant werden, toch nog kunt overhalen om verschillende aankopen te doen. Hang hierbij een uiterlijke datum of tijdstip aan vast, om ze nog meer te triggeren om jouw product/dienst af te nemen.

Heb jij hulp nodig bij adverteren op Facebook of wil je er graag meer over weten?
Twijfel niet en neem contact met ons op!