Door de inspanningen in SEO is jouw website al goed zichtbaar op verschillende zoekwoorden in Google. Aanvullend steek je ook geld in SEA om direct gevonden te worden door de potentiële bezoekers. Bovendien ben je elke dag actief met verschillende berichten en advertenties op social media. Kortom genoeg verkeer op je website, maar het conversieratio blijft steken op niet het gewenste resultaat. Heb jij hier ook last van of denk je dat je er nog meer uit kan halen? Dan denk ik dat conversie optimalisatie iets voor jou is!

Wat is conversie?

Een bepaalde conversie kan voor iedereen iets anders betekenen. Eigenlijk wil je dat een websitebezoeker een bepaalde actie onderneemt. Het nemen van zo’n actie kun je zien als een conversie. Voorbeelden van conversies lopen erg uiteen, hierbij kun je denken aan:

  • Een aanmelding voor de nieuwsbrief
  • Het afrekenen van een product in je winkelmandje
  • Een aanvraag van een offerte
  • Een doorklik naar een pagina op je website

Oftewel als een websitebezoeker bij jou een offerte aanvraagt kan gesteld worden dat je één conversie hebt. Maar zoals ik al aangaf, een conversie is een gewenste actie van een websitebezoeker die jij zelf vooraf gesteld hebt.

Maar conversies gaan nog veel verder dan je eigen website. Als jij bijvoorbeeld een Facebook campagne hebt lopen en vanuit dit kanaal trek je bezoekers naar jouw website, dan kan je dit ook zien als een conversie. Uiteraard werkt dit zo met alle kanalen zoals banners en Google Ads.

Wat is conversie optimalisatie?

Nu wordt het tijd dat we samen kijken naar de volgende stap; conversie optimalisatie. Ik kan dit onderdeel kort houden, omdat we al helder hebben wat de betekenis is van conversie. Het tweede deel van het woord optimalisatie maakt duidelijk wat conversie optimalisatie inhoudt. Het optimaliseren van het totaal aantal acties ten opzichte van het aantal sessies. Om het te verduidelijken even het volgende voorbeeld:

Elke dag wordt je website 100 keer bezocht (sessies). Van deze 100 sessies wordt er drie keer een product gekocht (conversie). Jij vindt dit aantal te laag en voert veranderingen door. Dit leidt tot 100 sessies per dag, hetzelfde aantal als eerst. Het grote verschil is dat je nu 6 producten verkoopt op de website. Dit is een verdubbeling van je conversies!

Kortom conversie optimalisatie betekent dat je meer conversies krijgt door de veranderingen binnen je website. Je probeert alles uit je bezoekers te halen.

Conversie funnel

Het conversieratio (CRO) berekenen

Afgelopen week kwam een vriend naar mij toe en zei dat hij afgelopen maand maar liefst ruim 300 verkopen had gerealiseerd. Hij was door het dolle heen, wat natuurlijk geweldig is! Misschien ken jij zelf dit gevoel ook wel. Enorme blijdschap overheerst. Dit snap ik ook, maar is dit ook echt veel in verhouding tot het aantal sessies? Stel dat je 300 verkopen hebt van 5.000 of 50.000 website bezoekers, hier zit nogal een verschil in!

Ik wil graag het conversieratio (CRO) aan je introduceren. Hiermee bereken je het conversiepercentage en dit doe je met de volgende formule:

Conversieratio = aantal conversies / aantal sessies per pagina

Het is vanzelfsprekend dat een hoog conversieratio betekent dat je veel conversies hebt ten opzichte van het aantal sessies per pagina. Ik moet hierbij ook vermelden dat je ook rekening houdt met welke actie een bezoeker moet uitvoeren. Een aankoop van een bezoeker is natuurlijk iets heel anders dan inschrijven voor een  nieuwsbrief.  Het is logisch dat de conversieratio’s tussen deze twee acties verschillen!

Conversie optimalisatie website

Wat ik je wel wil meegeven is; focus je niet alleen op conversieratio, want zonder verkeer naar je website heb je geen conversie en neemt het aantal conversies ook niet toe. Daarnaast analyseer je ook andere metrics om te bepalen waar conversie optimalisatie toegepast moet worden. 

Waarom pas je CRO toe?

Conversie optimalisatie toepassen is relatief simpel waardoor je eerder gaat twijfelen waarom je het niet zou doen. Er zijn ongelooflijk veel optimalisatie mogelijkheden, ik durf bijna zelfs te zeggen dat het nooit op houdt. Er kan altijd gezocht worden naar verbeteringen. Neem bijvoorbeeld een call-to-action knop, deze kan je testen met allerlei kleuren, vormen en teksten. 

Behalve de ontelbare mogelijkheden met CRO is er nog een hele goede reden waarom jij van start dient te gaan met optimaliseren. Je bespaart advertentiekosten! Waarom dit kosten bespaart leg ik graag uit met een voorbeeld:

Jij adverteert op Facebook met een budget van €1.000. Dit geeft jou 5.000 extra bezoekers en daarvan converteert 2% (100 klanten). Vervolgens besluit jij het budget te verdubbelen naar €2.000. Hierdoor krijg je 10.000 bezoekers en ook hiervan converteert 2% (200 klanten).

Natuurlijk haal je uit bovenstaande voorbeeld meer conversies, maar het bespaart je geen advertentiekosten om er meer omzet uit te halen. Als je het conversieratio verhoogt doe je dit wel, let maar op:

Besparen geld door conversie optimalisatie

Jij adverteert in Google met een budget van €1.000. Dit geeft jou 5.000 extra bezoekers en daarvan converteert 2% (100 klanten). Daarna kies je ervoor om de website te optimaliseren waardoor het conversieratio stijgt naar 4% (200 klanten). Zo zie je dat je evenveel klanten binnenhaalt met dezelfde advertentiekosten!

Ik denk dat ik je nu reden genoeg hebt om ook jouw aandacht te schenken aan conversie optimalisatie. Alle kleine optimalisaties zijn natuurlijk al meegenomen.

Stappenplan voor conversie optimalisatie

Oké, genoeg theorie over het onderwerp. Hoe kan jij het nu toepassen in de praktijk? Ik heb zelf een stappenplan waar ik mij aan houd als ik ga optimaliseren.

Stap 1: Website analyseren
De eerste stap die je gaat zetten is het maken van een analyse van je website. Je verzamelt informatie & cijfers via waarschijnlijk Google Analytics. Dit helpt bij stap 2.

Stap 2: Onderzoek doen
Naar aanleiding van alle data die je hebt verzameld ga je onderzoeken waar het probleem zit. Als je weet waar de bezoekers afhaken of niet de stap zetten die jij wilt dan moet hier iets veranderd worden.

Stap 3: Concrete acties maken & prioriteren
Zodra je weet waar het probleem precies zit ga je acties opstellen om deze problemen op te lossen. Een simpel voorbeeld hiervan is de call-to-action knop rood maken inplaats van blauw. Alle acties die je maar kan bedenken noteer je. Wanneer je denkt dat je alle mogelijke acties hebt ga je prioriteren. Waarom je dit gaat doen? Je moet namelijk niet meerdere knelpunten optimaliseren op hetzelfde moment. Als je dit wel doet dan weet je niet altijd meteen welke veranderingen positief of negatief werkt.

Stap 4: Testen
Nu is het tijd om te testen. Je gaat de actie die de hoogste prioriteit heeft gekregen doorvoeren. Dit kan je eventueel zelf aanpassen of je kan dit misschien door je webhosting laten doen. De duur van de test is afhankelijk van het aantal bezoekers die je normaliter krijgt, je wilt natuurlijk wel een test die representatief is en die je kunt vertrouwen. Kortom er is geen tijdsduur voor een test. De manier van testen kan je helemaal zelf bepalen. Je hoort vaak A/B-testing, maar een andere veelvoorkomende test is eye-tracking.

Stap 5: Evalueren & aanpassen
Aangekomen bij de vijfde en laatste stap. Je gaat de test evalueren. Is de aanpassing die je hebt doorgevoerd succesvol of niet. Ongeacht de uitslag van de test ga je weer over tot aanpassen. Eigenlijk begin je het hele proces weer opnieuw. Waarom? Ik gaf eerder al aan dat conversie optimalisatie nooit ophoudt!

Wil jij een hoger conversie percentage op je website of wil je graag even sparren?
Twijfel niet en neem contact met ons op!