Door je doelgroep snel gevonden worden op het internet én hier vervolgens maandelijks nieuwe klanten uit weten te halen, dat is voor elke ondernemer natuurlijk het ideale uitgangspunt. Toch blijkt dit voor veel ondernemers nog een lastig verhaal.

Ruim 95% van de bevolking zet Google in om een bepaalde behoefte te vervullen. Van deze enorm grote groep kijkt maar liefst 90% niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten in Google. Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk het is om hier voldoende aandacht aan te besteden. Zoekmachineoptimalisatie sluit hier daarom perfect op aan!

Maar op basis waarvan bepaalt Google dat jij die koppositie in de zoekresultaten kan weten te bemachtigen? Dat is waar dit artikel je meer duidelijkheid over geeft. Er zijn meer dan 300 verschillende factoren waarop Google jouw positie heeft bepaald. Alle factoren zijn te verdelen onder drie verschillende pijlers, te weten: de relevantie, de leesbaarheid én de populariteit van jouw website.

Relevantie

De eerste pijler waar Google zich op richt is hoe relevant jouw website is op basis van een bepaalde zoekopdracht in Google. Om het voor jouw beeldvorming iets makkelijker te maken is het natuurlijk logisch dat wanneer iemand zoekt op ‘Witte damesfiets’, hier relevante websites naar voren komen en geen websites over barbecues of gereedschap.

Wat Google dus eigenlijk doet is kijken welke websites relevant zijn naar aanleiding van een bepaalde zoekopdracht, om vervolgens hier een rangschikking van te maken op basis van die relevantie.

Om je website zo relevant mogelijk te maken, is het van belang om de zogeheten on-page factoren te optimaliseren.

content marketing

Dit zijn factoren die zowel Google, als jij en ik kunnen zien. Hierbij kun je onder andere denken aan de website content en het op de juiste manier inzetten van relevante zoekwoorden. Door het optimaliseren van deze on-page factoren help je Google om je website beter te begrijpen, met als gevolg dat je eerder als ‘relevant’ wordt beschouwd en zo logischerwijs ook eerder naar voren zal verschijnen in de zoekresultaten van de Google Gebruikers.

 

Leesbaarheid

De tweede pijler valt naast de relevantie ook onder de on-page factoren. Hierbij gaat het om de leesbaarheid van jouw website. Dit is een iets wat technischer verhaal wat zich voornamelijk aan de achterkant van je website afspeelt. We zullen het je kort maar krachtig uitleggen. Google is 24/7 bezig

Website bouwen

 

om de meest relevante websites voor een bepaalde zoekopdracht te indexeren (registratie van pagina’s) om deze vervolgens aan de man te kunnen brengen. Om geïndexeerd te kunnen worden door Google en goed te scoren in de zoekresultaten dien je ervoor te zorgen dat jouw website pagina’s een correcte en duidelijke broncode bevat. Google kan alleen de broncode van jouw website lezen en ziet niet het visuele plaatje en de opmaak van de website. Kortom als jouw broncode niet correct en duidelijk is dan ben je niet goed zichtbaar of wordt het lastiger voor Google om te lezen en te begrijpen. De broncode is het fundament van jouw website en zoals jij en ik weten moet je fundament sterk genoeg zijn!

Een ‘eenvoudig’ voorbeeld om te laten zien hoe broncode werkt en hoe je er dus voor kan zorgen dat Google jouw website goed leest is aan  de

 

 

van een random woord. Stel je voor dat je het woord ‘zoekmachineoptimalisatie’ op je website plaatst, dan zit hier een code aan vast aan de achterkant. Zo krijg je de volgende code:

 <h1>zoekmachineoptimalisatie</h1>

De tekens voor en na het woord geven het begin en einde aan van een titel van een tekst. Google ziet dit als schone code. Wanneer je zoekmachineoptimalisatie mooier gaat maken voor het oog van de bezoeker door bijvoorbeeld een ander lettertype, het dik te drukken, cursief te maken en een blauwe kleur toe te passen krijg je een hele andere code. De code ziet er dan als volgt uit:

<h2><strong><i><span style=’’font-family: ‘arial’, color: #194a7e; font-size: 24px;’’>zoekmachineoptimalisatie</span></i></strong></h2>

Deze code is toch een stuk ingewikkelder en chaotischer. Dit zorgt ervoor dat je het Google moeilijker maakt om te begrijpen en dat het geen schone broncode meer is. De experts hebben verschillende handigheden om dit probleem op te lossen. Besteed hier aandacht aan, want met schone broncode maak jij het Google makkelijker en dit wordt beloond!

Naast het voorbeeld zijn er nog talloze andere onderdelen waarvan de leesbaarheid afhankelijk is. Neem bijvoorbeeld de invloeden van Javascript. Dit zegt je waarschijnlijk niet veel, maar dit programma helpt bij het design van jouw website. Alleen al het gebruik van Javascript kan ook zorgen voor een mindere mate van leesbaarheid van Google.

 

Populariteit

Waar we het bij de vorige twee pijlers hebben gehad over on-page factoren, gaan we nu kijken naar de off-page factoren. Deze factoren spelen in op de mate van populariteit van jouw website en wat voor autoriteit jij uitstraalt volgens Google. Natuurlijk bevelen de meeste ondernemers zichzelf aan bij klanten om een product of dienst af te nemen, maar op het moment dat andere bedrijven jouw aanbevelen is dat wat het verschil maakt als het gaat om de autoriteit van jouw website. Dit klinkt logisch toch?

 

1. Linkbuilding

Er zijn verschillende manieren om een betere (online) autoriteit te worden in jouw branche. Een manier die veel hiervoor wordt gehanteerd is het gebruik van linkbuilding. Bij het inzetten van linkbuilding zorg je ervoor dat er kwalitatieve links (ook wel backlinks genoemd) van externe websites naar jouw website toe verwijzen. Zo’n kwalitatieve link ziet Google als een soort aanbeveling van een andere website naar jouw website toe. Hoe meer kwalitatieve aanbevelingen jij ontvangt, des te populairder jouw website wordt!

Let op: in het verleden werd er geregeld misbruik gemaakt bij het inzetten van linkbuilding. Links werden bijvoorbeeld gekocht of geruild (Bedrijf A linkt naar bedrijf B en andersom). Hier prikt Google hedendaags doorheen en je wordt er nu zelfs voor afgestraft. Zorg er dus voor dat je kwalitatieve links verzamelt. Denk hierbij aan links van  

populariteit op social media

bedrijven met een hoge autoriteit of branche-gerelateerde links. Daarnaast hebben interne links (klikbare woorden) een krachtig effect op SEO. Een interne link verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Wikipedia is een goed voorbeeld die hier veelal gebruik van maakt. Door te verwijzen naar jouw belangrijkste pagina’s op je website, begrijpt Google dat je op deze pagina’s graag bezoekers wilt trekken en hierdoor krijgen deze pagina’s een steeds hogere populariteit en creëer je autoriteit.

2. Social media

Tot slot is sinds 2010 social media ook een belangrijke populariteit indicator voor Google. Via social media kan iemand namelijk ook je website aanbevelen en kunnen berichten gedeeld en geliked worden. Bezoekers vertrouwen een organisatie eerder op het moment dat deze veel positieve feedback krijgt op social media. Deze media is ook de ideale manier voor interactie met je doelgroep door middel van reviews, reacties en check-ins.

Wil je nog meer weten over SEO en wil je graag iemand hebben om mee te sparren?
Twijfel niet en neem contact met ons op.

Door je doelgroep snel gevonden worden op het internet én hier vervolgens maandelijks nieuwe klanten uit weten te halen, dat is voor elke ondernemer natuurlijk het ideale uitgangspunt. Toch blijkt dit voor veel ondernemers nog een lastig verhaal.

Ruim 95% van de bevolking zet Google in om een bepaalde behoefte te vervullen. Van deze enorm grote groep kijkt maar liefst 90% niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten in Google. Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk het is om hier voldoende aandacht aan te besteden. Zoekmachineoptimalisatie sluit hier daarom perfect op aan!

Maar op basis waarvan bepaalt Google dat jij die koppositie in de zoekresultaten kan weten te bemachtigen? Dat is waar dit artikel je meer duidelijkheid over geeft. Er zijn meer dan 300 verschillende factoren waarop Google jouw positie heeft bepaald. Alle factoren zijn te verdelen onder drie verschillende pijlers, te weten: de relevantie, de leesbaarheid én de populariteit van jouw website.

Relevantie

De eerste pijler waar Google zich op richt is hoe relevant jouw website is op basis van een bepaalde zoekopdracht in Google. Om het voor jouw beeldvorming iets makkelijker te maken is het natuurlijk logisch dat wanneer iemand zoekt op ‘Witte damesfiets’, hier relevante websites naar voren komen en geen websites over barbecues of gereedschap.

Wat Google dus eigenlijk doet is kijken welke websites relevant zijn naar aanleiding van een bepaalde zoekopdracht, om vervolgens hier een rangschikking van te maken op basis van die relevantie.

Om je website zo relevant mogelijk te maken, is het van belang om de zogeheten on-page factoren te optimaliseren.

content marketing
Dit zijn factoren die zowel Google, als jij en ik kunnen zien. Hierbij kun je onder andere denken aan de website content en het op de juiste manier inzetten van relevante zoekwoorden. Door het optimaliseren van deze on-page factoren help je Google om je website beter te begrijpen, met als gevolg dat je eerder als ‘relevant’ wordt beschouwd en zo logischerwijs ook eerder naar voren zal verschijnen in de zoekresultaten van de Google Gebruikers.

Leesbaarheid

De tweede pijler valt naast de relevantie ook onder de on-page factoren. Hierbij gaat het om de leesbaarheid van jouw website. Dit is een iets wat technischer verhaal wat zich voornamelijk aan de achterkant van je website afspeelt. We zullen het je kort maar krachtig uitleggen. Google is 24/7 bezig om de meest relevante websites voor een bepaalde zoekopdracht te indexeren (registratie van pagina’s) om deze vervolgens aan de man te kunnen brengen. Om geïndexeerd te kunnen worden door Google en goed te scoren in de zoekresultaten dien je ervoor te zorgen dat jouw website pagina’s een correcte en duidelijke broncode bevat. Google kan alleen de broncode van jouw website lezen en ziet niet het visuele plaatje en de opmaak van de website.

Website bouwen

Kortom als jouw broncode niet correct en duidelijk is dan ben je niet goed zichtbaar of wordt het lastiger voor Google om te lezen en te begrijpen. De broncode is het fundament van jouw website en zoals jij en ik weten moet je fundament sterk genoeg zijn!

Een ‘eenvoudig’ voorbeeld om te laten zien hoe broncode werkt en hoe je er dus voor kan zorgen dat Google jouw website goed leest is aan de

van een random woord. Stel je voor dat je het woord ‘zoekmachineoptimalisatie’ op je website plaatst, dan zit hier een code aan vast aan de achterkant. Zo krijg je de volgende code:

<h1>zoekmachineoptimalisatie</h1>

De tekens voor en na het woord geven het begin en einde aan van een titel van een tekst. Google ziet dit als schone code. Wanneer je zoekmachineoptimalisatie mooier gaat maken voor het oog van de bezoeker door bijvoorbeeld een ander lettertype, het dik te drukken, cursief te maken en een blauwe kleur toe te passen krijg je een hele andere code. De code ziet er dan als volgt uit:

<h2><strong><i><spanstyle=’’font-family: ‘arial’, color: #194a7e; font-size: 24px;’’>zoekmachineoptimalisatie</span></i></strong></h2>

Deze code is toch een stuk ingewikkelder en chaotischer. Dit zorgt ervoor dat je het Google moeilijker maakt om te begrijpen en dat het geen schone broncode meer is. De experts hebben verschillende handigheden om dit probleem op te lossen. Besteed hier aandacht aan, want met schone broncode maak jij het Google makkelijker en dit wordt beloond!

Naast het voorbeeld zijn er nog talloze andere onderdelen waarvan de leesbaarheid afhankelijk is. Neem bijvoorbeeld de invloeden van Javascript. Dit zegt je waarschijnlijk niet veel, maar dit programma helpt bij het design van jouw website. Alleen al het gebruik van Javascript kan ook zorgen voor een mindere mate van leesbaarheid van Google.

Populariteit

Waar we het bij de vorige twee pijlers hebben gehad over on-page factoren, gaan we nu kijken naar de off-page factoren. Deze factoren spelen in op de mate van populariteit van jouw website en wat voor autoriteit jij uitstraalt volgens Google. Natuurlijk bevelen de meeste ondernemers zichzelf aan bij klanten om een product of dienst af te nemen, maar op het moment dat andere bedrijven jouw aanbevelen is dat wat het verschil maakt als het gaat om de autoriteit van jouw website. Dit klinkt logisch toch?

populariteit op social media

1. Linkbuilding

Er zijn verschillende manieren om een betere (online) autoriteit te worden in jouw branche. Een manier die veel hiervoor wordt gehanteerd is het gebruik van linkbuilding. Bij het inzetten van linkbuilding zorg je ervoor dat er kwalitatieve links (ook wel backlinks genoemd) van externe websites naar jouw website toe verwijzen. Zo’n kwalitatieve link ziet Google als een soort aanbeveling van een andere website naar jouw website toe. Hoe meer kwalitatieve aanbevelingen jij ontvangt, des te populairder jouw website wordt!

Let op: in het verleden werd er geregeld misbruik gemaakt bij het inzetten van linkbuilding. Links werden bijvoorbeeld gekocht of geruild (Bedrijf A linkt naar bedrijf B en andersom). Hier prikt Google hedendaags doorheen en je wordt er nu zelfs voor afgestraft. Zorg er dus voor dat je kwalitatieve links verzamelt. Denk hierbij aan links van populariteit op social media bedrijven met een hoge autoriteit of branche-gerelateerde links. Daarnaast hebben interne links (klikbare woorden) een krachtig effect op SEO. Een interne link verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Wikipedia is een goed voorbeeld die hier veelal gebruik van maakt. Door te verwijzen naar jouw belangrijkste pagina’s op je website, begrijpt Google dat je op deze pagina’s graag bezoekers wilt trekken en hierdoor krijgen deze pagina’s een steeds hogere populariteit en creëer je autoriteit.

2. Social media

Tot slot is sinds 2010 social media ook een belangrijke populariteit indicator voor Google. Via social media kan iemand namelijk ook je website aanbevelen en kunnen berichten gedeeld en geliked worden. Bezoekers vertrouwen een organisatie eerder op het moment dat deze veel positieve feedback krijgt op social media. Deze media is ook de ideale manier voor interactie met je doelgroep door middel van reviews, reacties en check-ins.

Wil je nog meer weten over SEO en wil je graag iemand hebben om mee te sparren?
Twijfel niet en neem contact met ons op!